was successfully added to your cart.

Fastpacking weekend Altenahr!

By 16 augustus 2018Trailverslag

Samen uit samen thuis (OK dan tot de auto haha)!

Wat: Fastpacking weekend!
Waar: Altenahr, Duitsland
Wanneer: 04-05.08.2018

Wens om een weekend fastpacking te doen is een paar maanden geleden ontstaan en toen ik zag dat Adele ging in augustus met een groep naar Altenahr was de beslissing meteen gemaakt. Waarom fastpacking? Omdat ik benieuwd was naar hoe een zwaardere rugzak en hardlopen in het terrein combineren, omdat ik met Verleg je grens op pad wilde en omdat ik me weer deel avn een groep wilde uitmaken. Ik beweeg binnen de trailrunningwereld zelden in groepen en af en toe ben ik benieuwd hoe ik en anderen binnen en groep functioneren. Zichzelf spiegel voorhouden in allerlei situaties is leerzaam.

Wat is fastpacking?

Fastpacking is combinatie van snel wandelen en trailrunning. Rugzakken zijn ietsje groter en ook zwaarder dan bij de trailrunning, maar lichter dan wandelrugzakken voor meerdaagse trektochten.  De inhoud varieert tussen de 16l en 35l/40l afhankelijk van hoeveel volume in de slaapzaak en slaapmatje zit of de tent meegaat of niet, hoeveel dagen je onderweg zult zijn en wat je meeneemt (minimalist of maximist hahaha).  Het leuke aan fastpacking is dat je indien je het wilt alles kunt inpakken voor een paar dagen wildernis en vrijheid en je beweegt je sneller dan de wandelaars dus kan je meer kilometers maken per dag. Wil je ietsje minder dragen dan kan je gebruik maken van de hutten en andere accommodaties. Vrijheid, blijheid. Ik beschouw als tent, bivak of tarp bij je hebben als ultieme vrijheid en voor mij ver de beste manier om één met natuur te worden en ver van de bewoonde wereld te komen.

Maanden voor dit evenement krijgen we van Adele via mail een lijst met verplichte spullen, voorbeelden van lichtgewichte slaapzakken en slaapmatjes, info over de ontmoetingsplaats en het parcours. Alles is tijdig en nauwkeurig gecommuniceerd. Er is een Fastpacking Altenahr groep gemaakt en er wordt levendig gecommuniceerd en om advies gevraagd. Spanning stijgt en ineens is 4 augustus er en ik zit in de trein naar Eindhoven waar Adele me ophaalt en we rijden verder naar Duitsland. In de auto zit ook Mary Lou, een dame die ik nooit eerder heb ontmoet en die ik komende dagen zal leren kennen. Gezellig pratend vliegt de tijd en we arriveren op het punt waar we de watervoorraden zullen laten staan voor vanavond als we bij onze slaapplek aankomen. Het 34 graden, gevoelstemperatuur is 37 graden en we straten rond 13:00 uur als de hitte bijna culmineert. Uitstekende mentale training.

Inhoud van mijn rugzak voor dit weekend!

Ik was dit weekend lucky bastard die de nieuwe fastpacking dames rugzak 30l van Ultimate Direction mocht testen. YEAH! De kleur is helemaal top. I love. Deze rugzak gaat in de eerste helft van 2019 op de markt komen in 20l, 30l en 35l en uiteraard net de heren versie zullen deze dames rugzakken in mijn webshop staan. Toevallig waren er nog twee heren Ultimate Direction (zie de foto) in deze groep. Meer over de dames rugzak en pasvorm hiervan later in mijn blog die ik in de herfst zal publiceren. Veel interessanter op dit moment is wat in mijn rugzak zat voor 2 dagen fastpacking. Hierbij de inhoud: waterzak van 1,5l gevuld met 1,3l water (Adele heeft 3-4l geadviseerd ivm de hitte maar ik heb de liters aangepast naar wat mijn lichaam nodig heeft), 1 softflask van 0,35l gevuld, 1 softflask van 0,25l leeg, lichtgewichte slaapmat, lakenhoes met capuchon (slaapzak heb ik thuis achtergelaten ivm de hitte), lichtgewichte handdoek, bikini, ¾ broek, 1 paar sokken, armstukken, extra bh, shirt met korte mouwen, beker, bakje voor avondeten en ontbijt, lepel, een deel van gezamenlijke maaltijden, repen en gelletjes voor 2 dagen, noten, gedroogd fruit, powerbank, fluit, toiletpapier, vochtige doekjes, tandenborstel en tandpasta, kleine deo, mascara, zonnebrand, sporttape, powerbank.

Grasmaaierdans en whisky

Verzamelplaats is een parkeerplaats in Altenahr en hier maak ik kennis met Richard, Anja, Paul, Edwin, Tony en binnen no time klimmen we door de bossen naar een smalle bergkam waar mooi technisch parcours meandert in het bos of net boven de bomen. Het gaat ons allemaal goed in dit terrein en na 1,5 uur dalen we om eerst een vlak stuk te krijgen voordat het parcours weer op en neer gaat. Het is super warm maar niemand zeurt hierover. Iedereen ondergaat het en bikkelt zonder te klagen. Dit is de enige juiste mind setting, want we hebben het allemaal warm en door te klagen wordt het niet kouder. Wat je niet kunt veranderen accepteer je voor jou eigen welzijn en dat van de anderen hahaha.

We lopen op prachtige rotsen, herfstachtige (door de droogte) bospaden en genieten van mooie uitzichtpunten. Deelnemers praten onderling een op een en op deze manier laten we ons steeds meer leren kennen. Ik merk dat er geen grote ego’s in de groep zitten, dat er veel ruimte voor humor is en zichzelf zijn is, we gunnen elkaar een gezellig weekend en zo gedragen we ons ook. Ook vanmiddag vliegt de tijd en een paar uur later arriveren we bij de slaapplek. De rugzakken gaan meteen eraf en iedereen zoekt beetje verkoeling die er niet is.  Er moet water voor ons allemaal voor vanavond, avondeten, ontbijt en morgen overdag opgehaald worden van de plaast waar we het voor de start hebben achtergelaten. Het is 5 minuten dalen en 15 minuten klimmen naar het voorraad en 3 dames en een heer gaan dit levensbelangrijke vocht ophalen. Langs het pad zijn er bramen struiken en we storten ons op bramen net zoals we al dagenlang niet hadden gegeten hahaha. Als we terugkomen is iedereen bezig met rugzak uitpakken of beetje met vochtige handdoekjes zich schoonmaken en andere kleren aantrekken. Ik heb vandaag in een korte broek gelopen en elke keer als ik me op de foto’s zie herken ik me niet hahaha. Gelukkig maar heb ik nog staartjes als herkenningspunt. Na een lekker pastamaaltijd uit de zak gaat iedereen matje opblazen en een plek op het weiland zoeken. Eenmaal geïnstalleerd zitten en liggen we op de matjes, praten, lachen en iemand doet de grasmaaierdans voor hahaha en we liggen in een deuk.

Om erachter te komen wat deze dans is zouden jullie met hem/haar een keer op pad kunnen gaan want ik heb helaas geen auteursrechten gekregen om dit aan jullie te laten zien of vertellen wat het is. Om deze gezelligheid compleet te maken wordt er met kleine fles whisky die rond gestuurd wordt geproost. Happy hour maar dan in de natuur hahaha! Omdat het warm is ben ik bewust zo slim geweest en mijn slaapzak thuis gelaten. Is dat ook zo slim geweest. Ik heb geen rekening gehouden met wat koudere wind waardoor ik de hele nacht niet op een comfortabele temperatuur zal komen. Voordeel hiervan is dat ik elke uur wakker word en duizenden sterren aan een kant en een horror maan met wolken eromheen aan de andere kant zie. Ik heb nog wat kleding om aan te trekken maar ik kan me moeilijk toe zetten om het te doen. Wel denk ik elke keer als ik wakker word dat over 3 weken Echappee Belle is en dat ik niet verkouden wil worden.

Compress me, yes please!

We hebben afgesproken om 6:45 uur op te staan en uiteraard iedereen is op tijd wakker en bezig met slapzakken en matjes opruimen en inpakken. Het is bewolkt en zeker 10 graden kouder dan gisteren. Het is MAAR 24 graden om 07:00 uur hahaha. Vandaag ga ik mijn gloed nieuwe Under Controle Pirate broek van Compressport uitproberen. Het is een dunne broek met uiteraard compressie en ik ben benieuwd naar hoe warm of koud deze broek in praktijk is en of er te veel compressie erin zit. Het is een opgave om de broek aan te trekken (de maat is juist), eenmaal aangetrokken denk je help ik kan niet ademen en een paar minuten later denk je help waar is mijn broek ik voel hem niet. Alles bij mij wordt compacter en kleiner tijdens training door deze broek. Nu weet ik waarom de Compressport gebruikers altijd zo strak en gespierd uitzien hahahaha. Ik kan nu ook op de cover van een Trail Magazine.

Omdat ik geen spiegel bij me heb helpt Anja me om staartjes te centreren hahaha. Voor dit belangrijke opdracht kies ik altijd iemand die betrouwbaar is en Anja lijkt me zo iemand. Paul (ook een deelnemer) zou ik bijvoorbeeld dit nooit toevertrouwen want ik weet zeker dat mijn staartjes dan op verschillende hoogtes zouden staan haha. Niet waar Paul,XX? Nadat we alles na het ontbijt hebben opgeruimd en netjes achter ons gelaten vertrekken we rond 8:30 uur door het bos via een prachtige singletrack. Iedereen beweegt makkelijker en sneller omdat het nog koel is. Onderweg ontstaan leuke gesprekken soms een op een en soms met een paar andere deelnemers. Vandaag maken we meer kilometers en ongeveer even veel hoogtemeters als gisteren.

Klimmen zijn wat matiger dwz niet enorm steil vandaag, maar de afdalingen zijn wel steil en af en toe ook technisch. We komen ook langs prachtige wijngaarden, mooie uitzichtpunten, over bruggen en als toetje klimmen we naar het    kasteel boven Altenahr.

Het begint inmiddels warmer te worden en deze laatste klim is technisch en gedeeltelijk steil. Boven in de ruïne van het kasteel beseffen we dat onze actieve fastpacking weekend ten einde is gekomen en iedereen is voldaan en tevreden. Op naar de gezamenlijke lunch en bier die heerlijk smaakt. Ik was verbaasd hoe mensen op een wesp kunnen reageren hahaha. Als een wesp poging doet om op je schouder, hoofd etc te landen dan is het zeker handig om op je hoede te zijn, maar als wesp anderhalve meter van je vliegt en je begint met armen te zwaaien lijkt mij dat juist dan haar aandacht getrokken wordt en dat ze naar de zwaaiende arm vliegt. Het is ook niet OK dat het beest op de bierfles landt al drinken we allemaal bier uit de glazen, dus kans dat het beestje in je keel komt is 0%. Uiteraard heeft iedereen een eigen manier om met een wesp om te gaan en dat is prima. Dit zijn mijn observaties en absoluut geen verwijt.

Hartelijk dank!

Ik heb een super leerzaam, gezellig en geslaagd weekend gehad. Het voelde net zoals deze groep al een paar keer met elkaar op stap geweest is. Zo vertrouwd en ontspannen in omgang. Graag wil ik jullie allemaal bedanken voor dit geslaagde weekend met fantastische sfeer en als jullie me volgende keer mee willen hebben ga ik graag met jullie op pad. TOP!

Verleg je grens en Adele Peters wil ik hartelijk bedanken voor goede organisatie, prachtige route, deskundigheid en de groep bij elkaar houden want dit is vaak kunst. Elke groep is zo sterk als de langzaamste loper. Adele heeft haar aandacht evenwichtig tussen ons allemaal verdeeld en ons een weekend zonder stress en spanningen in de groep bezorgd. Willen jullie ook fastpacking ervaren kan ik Adele zeker aanraden. Ze gaat naar verschillende bestemmingen ver en dichtbij.