The land of the Enlightened film review: tragisch, poëtisch en adembenemend mooi!

By 6 mei 2018Film
The land of the Enlightened film review

Verloren paradijs!

Wat: The land of the enlightened film review van Pieter-Jan De Pue !
Thema: Tragiek van oorlog en magie van dromen
Waar: Afghanistan

Dit is The land of the Enlightened film review. Deze review gaat over adembenemende landschappen van het Pamir gebergte, een verkracht land dat alle potenties heeft om paradijs op aarde te zijn, magie van jong zijn en grote dromen hebben, onmacht, onrecht, maar ook hoop.

The land of the Enlightened film review: Gods tuin

Er word bijna in het begin een prachtige saga over de mythische stamvader Nasrullah verteld, die achteraan in de rij stond toen land door God werd vergeven aan mensen en toen Nasrullah aan de beurt was had God geen land meer en God besloot om Nasrullah het stuk land te geven dat God zelf als zijn tuin wilde gebruiken en dat was Afghanistan.

The land of the Enlightened film review: schoonheid die de ziel streelt

The land of the Enlightened film reviewLandschappen van Pamir gebergte zijn zo fantastisch mooi en ze zijn zo prachtig gefilmd dat ze ons laten vergeten ernst van de situatie. Besneeuwde aaibare toppen en droge valleien hebben mijn hartslag naar 10 slagen verlaagd en mijn ademhaling bijna gestopt. Ik vond het zo mooi gefilmd dat ik bang was als ik me ga bewegen of enthousiasme laten zien dat het beeld zal verdwijnen. Poëzie ten top! Daarom was ik muisstil en het hart was aan het juichen van geluk. Afghaanse landschappen hebben alles van adembenemende toppen en droge valleien tot vruchtbare groene valleien en papavervelden. Magische en vervloekte papavervelden.

The land of the Enlightened film review: tragedie van de oorlog en het vermogen om te overleven

The land of the Enlightened film review

Door de oorlog hebben kinderen geen vreedzame jeugd en mogelijkheden die een land zonder oorlog haar kinderen zou kunnen bieden. Kinderen zijn gedwongen om snel volwassen te worden, te improviseren, te overleven en voor zichzelf te zorgen. Ze worstelen met uitdagingen waarmee een kind niet hoort te worstelen. In deze film zijn kinderen van 14 jaar en jonger overvallers geworden, die verschillende karavanen soms aanvallen, soms beschermen tegen de betaling. Ook graven ze uit mijnen en verkopen ze ze. Op de foto hierboven graaf een jongen een mijn en let op zijn kunstbeen links van hem. HARTVERSCHEUREND! Deze jonge bende heeft eigen wetten gecreëerd en rijdt op paarden met kalasjnikovs en ze schieten ook regelmatig. Niet omdat ze het willen maar omdat het nodig is om te overleven en omdat er niks anders te doen is voor deze kids. Zo enorm tragisch, maar ook ontroerend.  Prachtige papavers, een van mijn lievelingsbloemen zorgen in Afghanistan voor enorme problemen omdat opium hiervan gemaakt wordt. Deze kinderen komen helaas in aanraking hiermee.

The land of the Enlightened film review: magie van het dromen

The land of the Enlightened film reviewIn de film zijn realiteit en fictie door elkaar geweven. Onze jonge leider van 14 jaar droomt om ooit te trouwen met een jong meisje waar hij het oog op heeft en hij spaart het geld om haar vader om haar hand te vragen. Hij droomt ook ooit in het verlaten en verwoeste paleis in Kaboel te gaan wonen waar hij op paarden aankomt met zijn vrienden. Hier zal hij een huis voor zijn prinses maken. Het leuke van dromen is dat je voor even uit de uitzichtloze realiteit kunt ontsnappen en als je jong bent is nog alles mogelijk en werkelijk. Film eindigt met een prachtig gedicht, muziek en taal die enorm zacht en ziel strelend is.

Voor de geïnteresseerden hier alvast een voorproefje en ik zou jullie zeker aanraden om deze film te bekijken. Geniet van de landschapen, maar vergeet niet dat wat deze kinderen doen is en manier te vinden om te overleven en toch nog wat moois van het leven te maken. Ik hoop uit mijn hele hart dat er ooit vrede in Afghanistan zal komen en dat het land weer zal opbloeien en Gods tuin worden.

Hartelijk dank Pieter-Jan de Pue en het team voor de middelen, tijd en kennis die in deze fantastische film geïnvesteerd is. Een bijzonder dank voor de heerlijke muziek en gevoel voor poëzie. Ik heb enorm genoten en ik ben enorm verdrietig geweest. Hopelijk zal jullie boodschap veel mensen bereiken en graag zie ik nog veel van je werk in de toekomst.